19jun12 a

Opruim tips

Hier vind je wat tips van dingen die ik gaandeweg ontdekte.

Heb je iets groots op te ruimen, zoals een dichtgeslibde zolder? Deel dan de klus op in 'een uurtje per dag'! Je zult zien, na een week is het al een heel ander verhaal. Wil je de klus in een keer klaren, dan vertil je je snel. Neem geen taak op je die te ontmoedigend groot is. Het kan dan zomaar gebeuren dat je het een half jaar voor je uitschuift.
(Ik bedoel natuurlijk: zo gaat dat bij mij).

Opruimen heeft veel te maken met afstand durven doen van dingen. Denk eens rustig na... wat wil je nu ECHT graag over een aantal jaar nog hebben? In plaats van 'wat vind men in zijn algemeenheid dat je moet bewaren' (bijvoorbeeld: alle knutselwerkjes van de kinderen, ieder vader/moederdag kadootje, aandenkens van vakantie die je plichtsgetrouw bewaart).
Wanneer je er een moment mindful bij stil staat, komt vast naar boven wat werkelijk belangrijk voor je is. De rest laat je lekker.... lossssssss (lees: doe je weg).

Maak een goed weggooi-systeem in de schuur. Bij mij staan er nu vier dozen:
- "snuffelschuur" (voor alles wat naar de kringloop kan)
- "plastic" (voor al het kapotte kinderspeelgoed van hard plastic)
- "metaal" (voor alle metalen dingetjes)
- "lampen en verf"
Zo kan ik alles wat ik wegdoe meteen wegbrengen naar de juiste plek. Wanneer we een keer in de buurt van de milieu-straat zijn nemen we de dozen mee. Recyclen valt zo reuze mee en draagt weer bij tot het goede gevoel.

Ga je serieus aan de slag met je kastjes, dan is het handig om er een schriftje van bij te houden. Dat kan zo simpel of zo uitgebreid als je zelf wilt. Wanneer je dan zo'n "het-gaat-toch-nooit-wat-worden-moment" krijgt als ik had op dag 46, dan helpt het schriftje om te zien wat je allemaal al hebt bereikt.

Wat te doen op momenten van paniek tijdens het opruimen? Wat als je buikpijn op voelt komen omdat je er echt geen gat meer in ziet? Meestal is het maar één ding wat de blokkade veroorzaakt.
Wanneer je op zo'n blokkade stuit (zoals op dag 32 op de zolder), ga dan eens zitten en kijk rustig rond. Bezie de situatie eens een minuutje of wat.

Raakte ik vroeger in paniek ('dit komt NIET meer goed') en dreigde dan af te haken, nu neem ik een pauze en bekijk kalmpjes de mogelijkheden om me heen. Klinkt simpel maar bij mij werkt het, wonder boven wonder. Ik zou zeggen, probeer het eens.